Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaCzłowiek i SpołeczeństwoMiłosne odyseje – od poznania do rozstania (perspektywa psychologiczna i socjologiczna)

Miłosne odyseje – od poznania do rozstania (perspektywa psychologiczna i socjologiczna)

Dane kursu

Numer kursu: C/3298
Dziedzina wiedzy: Człowiek i Społeczeństwo
Liczba godzin: 30
Jednostki
odpowiedzialne:
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Autorzy kursu: mgr Agnieszka Kaczmarczyk
mgr Monika Wilga
Rodzaj zajęć: wykłady

Grupy

Numer grupy:C/3298/1
Trymestr:I/2017/2018
Prowadzący:mgr Agnieszka Kaczmarczyk
mgr Monika Wilga
Cena:275.00 zł
Terminy: od 04-10-2017 do 13-12-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny lub Kampus Ochota lub Kampus Smyczkowa
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
104-10-2017
środa
17:3020:0015
211-10-2017
środa
17:3020:0015
318-10-2017
środa
17:3020:0015
425-10-2017
środa
17:3020:0015
508-11-2017
środa
17:3020:0015
615-11-2017
środa
17:3020:0015
722-11-2017
środa
17:3020:0015
829-11-2017
środa
17:3020:0015
906-12-2017
środa
17:3020:0015
1013-12-2017
środa
17:3020:0015

Opis kursu

Zajęcia zostały podzielone na 4 moduły tematyczne, możliwe do uzupełnienia o treści zaproponowane przez Słuchaczy:

  1. Poszukiwanie partnera życiowego
  • dlaczego szukamy partnera?,
  • współczesny rynek matrymonialny – jak się na nim odnaleźć?,
  • wymarzony partner – kogo szukamy?,
  • konsumowanie miłości – walentynki i inne produkty „McŚwiata”,
  • idziemy na randkę.
  1. Uwodzenie i seks
  • uwodzicielki czy uwodziciele – kto kogo uwodzi?,
  • dlaczego lubimy się całować?,
  • instytucja kochanki i kochanka,
  • historia seksu,
  • potrzeba odczuwania rozkoszy.
  1. Rodzina
  • czym jest i jak powstaje?,
  • mąż i żona – tradycyjny podział ról oraz nowe porządki,
  • matka i ojciec – tradycyjny podział ról oraz nowe porządki,
  • alternatywne modele rodziny,
  • kryzys rodziny? 
  1. Rozstanie
  • dlaczego się rozstajemy?,
  • zdrada jako jedna z głównych przyczyn rozwodów,
  • utrata partnera,
  • wchodzenie w kolejne związki – rozwódki i rozwodnicy wracają do gry.

Cel ogólny

Zapoznanie Słuchaczy z najciekawszymi współczesnymi teoriami w socjologii i psychologii miłości, przedstawione w formie dyskusji psychologa z socjologiem, z możliwością aktywnego uczestnictwa Słuchaczy.

Cele szczegółowe

Szczegółowe cele kursu:

  • zapoznanie Słuchaczy ze społecznym, kulturowym i psychologicznym kontekstem budowania związków miłosnych,
  • prezentacja wybranych zagadnień z zakresu historii uwodzenia ,
  • opis przemian społecznych w obszarach intymności, obyczajowości i erotyzmu,
  • zapoznanie Słuchaczy z zagadnieniami z zakresu powstania rodziny, typów rodzin oraz nowych modeli rodziny,
  • prezentacja tradycyjnych ról społecznych żon, mężów, matek i ojców oraz przemian społecznych i psychologicznych w tych obszarach,
  • prezentacja wybranych zagadnień z zakresu kryzysu i rozpadu rodziny, omówienie głównych przyczyn rozwodów oraz zagadnień dotyczących cierpienia po rozstaniu lub utracie partnera.

Korzyści dla słuchacza

Słuchacz:

  • posiada podstawową wiedzę z zakresu współczesnych socjologicznych i psychologicznych teorii miłości, zna najważniejsze pojęcia i potrafi się nimi swobodnie posługiwać w dyskusji,
  • opisuje zmienność postaw i motywacji osób szukających partnera życiowego oraz różnice wynikające z płci,
  • zna zagadnienia z zakresu historii seksualności człowieka, koncepcji i podejść do życia seksualnego we współczesnym społeczeństwie oraz w minionych epokach,
  • potrafi przedstawić tradycyjne typy rodziny oraz nowe modele rodzin będące efektem przemian społecznych i kulturowych,
  • ma wiedzę na temat tradycyjnych i nowych ról społecznych kobiet i mężczyzn w związkach małżeńskich,
  • zna podstawowe zagadnienia z zakresu społecznych, kulturowych i psychologicznych aspektów rozpadu małżeństwa,
  • ma wiedzę na temat psychologicznych aspektów związanych z cierpieniem po rozstaniu lub utracie partnera.

Metody pracy

Zajęcia odbywać się będą w formie wykładu-dyskusji psychologa z socjologiem, z możliwością aktywnego udziału Słuchaczy.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

Egzamin ustny

 



do góry ↑