Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaCzłowiek i SpołeczeństwoAsertywność jako postawa – nie tylko „nie!”

Asertywność jako postawa – nie tylko „nie!”

Dane kursu

Numer kursu: C/0798
Dziedzina wiedzy: Człowiek i Społeczeństwo
Liczba godzin: 30
Jednostki
odpowiedzialne:
Wydział Psychologii
Autor kursu: mgr Alicja Gniewek
Rodzaj zajęć: warsztaty

Grupy

Numer grupy:C/0798/4
Trymestr:I/2017/2018
Prowadzący:mgr Alicja Gniewek
Cena:489.00 zł
Terminy: od 16-09-2017 do 30-09-2017
Lokalizacja:Kampus Ochota
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
116-09-2017
sobota
09:0018:0090
217-09-2017
niedziela
09:0018:0090
330-09-2017
sobota
09:0018:0090

Opis kursu

Asertywność to nie tylko umiejętność powiedzenia „nie”. Asertywność to sposób bycia i komunikowania się. Zajęcia mają na celu przede wszystkim więc rozwijanie asertywnej postawy życiowej. W ten zakres wchodzi m.in. umiejętność wyrażania własnego zdania czy własnych poglądów, przyjmowania krytyki, a także zdolność do akceptacji praw zarówno swoich, jak i innych ludzi.
Zajęcia odbywać się będę w trzech 8,5-godzinnych blokach.

Praca na zajęciach będzie opierała się na metodzie warsztatowej – tzn. będziemy ćwiczyć i korzystać z doświadczeń oraz wiedzy grupy. Zaplanowane są dyskusje, praca w grupach, praca indywidualna oraz ćwiczenia na forum.

Program:

  1. Definicja asertywności – czym jest i co się z nią wiąże.
  2. Monolog wewnętrzny:
    • praca z wewnętrznym cenzorem,
    • moje prawa.
  3. Mówienie „Nie”.
  4. Odmienne opinie – asertywne wyrażanie.
  5. Krytyka:
    • reagowanie na krytykę i atak werbalny,
    • asertywne wyrażanie krytyki.
  6. Wyrażanie próśb, poleceń, oczekiwań.

Cel ogólny

Rozwijanie umiejętności asertywnego komunikowania się z innymi osobami.

Cele szczegółowe

  • budowanie postawy asertywnej wobec siebie i innych ludzi,
  • rozwijanie samoświadomości dotyczącej własnych praw i zachowań,
  • usystematyzowanie wiedzy dotyczącej asertywności,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania swoich praw, opinii i krytyki,
  • rozwijanie umiejętności przyjmowania krytyki,
  • ćwiczenie asertywnych metod komunikacji w pracy z konkretnymi grupami.

Korzyści dla słuchacza

Na kursie Słuchacze:

  • dowiedzą się czym jest asertywność, jak i kiedy jej używać,
  • rozwiną samoświadomość w zakresie własnych zachowań komunikacyjnych,
  • będą ćwiczyć umiejętność asertywnego wyrażania własnych opinii w trudnych sytuacjach,
  • poznają i przećwiczą konkretne techniki/narzędzia związane z asertywnością.

Metody pracy

Praca na zajęciach będzie opierała się na metodzie warsztatowej – tzn. będziemy ćwiczyć i korzystać z doświadczeń oraz wiedzy grupy. Zaplanowane są dyskusje, praca w grupach, praca indywidualna oraz ćwiczenia na forum.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

Follow-up: rozłożenie zajęć w czasie pozwoli na sprawdzenie, na ile umiejętności ćwiczone podczas pierwszych spotkań sprawdzają się w rzeczywistości. Będzie to moment na rozwinięcie tych umiejętności, które wymagają jeszcze dopracowania lub zastanowienie się, co hamuje uczestnika przed wdrożeniem umiejętności w życie.  

Samoopis: uczestnicy poproszeni zostaną o odniesienie się do własnych umiejętności z zakresu asertywności na początku i na końcu zajęć, co pozwoli na określenie efektów.



do góry ↑